I de fleste kirker sidder orglet placeret bagest i kirken og som koncertorganist kan man godt føle sig lidt usynlig og distanceret i forhold til sit publikum.
For nogle år siden begyndte jeg, hvor det er muligt, at indlede mine solokoncerter med en lille koncertoptakt – dvs. jeg starter med at gå ned blandt publikum i kirken, for dér kort at give musikken et par oplysende og helst også lidt underholdende ord med på vejen.
I disse tider, hvor den klassiske musik har trange kår, er formidlingen og levendegørelsen af den slags musik jeg brænder for, vigtigere end nogensinde.
Publikum får mulighed for at komme lidt tættere på musikken og på musikeren – se og høre at det er et rigtigt menneske der spiller – og omvendt er det min klare erfaring, at man som udøvende musiker får meget igen ved at kunne "mærke" sit publikum. Jeg er helt sikker på det er en gevinst for begge parter.
Eksempler på koncertprogrammer
Jeg sammensætter gerne koncerter efter ønske og naturligvis således at det passer til det enkelte orgel og den enkelte lejlighed. Intet orgel er for lille (eller for stort).
Jeg kan rigtig godt lide når koncertprogrammer har en eller anden form for rød tråd. Nedenfor er et par eksempler på koncerter jeg har givet:
Mellem Påske og Pinse
Tre hovedværker fra den fransk symfoniske orgellitteratur - om påskens drama og pinsens mystik.
Musik af de tre store D’er: Dupré, Duruflé og Demessieux,
Fra pressemeddelelsen:
”Der lægges ud med Marcel Dupré’s dramatiske ”Symphonie Passion”, en passionssymfoni der på malerisk vis skildrer Jesu fødsel, korsfæstelse, død og opstandelse. Værket er en lettere bearbejdet nedskrift af en improvisation i Philadelphia i 1922.
Dernæst spiller Christian Præstholm Dupré-eleven Jeanne Demessiux’s ”Répons pour le Temps de Pâques”. En farverig rapsodi bygget på forskellige gregorianske melodier, alle hentet fra den katolske påskemesse. Det blev komponistens sidste fuldendte værk.
Der sluttes af med Maurice Duruflé’s virtuose ”Prélude, Adagio et Choral varié” skrevet over pinsemelodien: Kom sandheds Ånd, og vidne giv.
Værket blev tildelt førsteprisen ved en komponistkonkurrence i 1930.”
Julevariationer
D.Buxtehude: Lovet være du, Jesus Krist
J.S.Bach: Kanoniske variationer over Fra Himlen højt
Jean Bouvard: Variations sur un Noël Bressan
Leif Kayser: Variazioni sopra In Dulci Jubilo
Marcel Dupré: Variations sur en Noël
Den franske Noël
Alle kender de engelske Christmas Carols, mens de mange traditionelle franske julemelodier slet ikke har fået den udbredelse i Danmark som de fortjener. Franske komponister fra den tidlige barok til vor egen tid har dykket ned i den melodiske skatkiste og ladet sig inspirere af den gode melodi. ”Joyeux noël”
Musik af Daquin, Corette, Guilmant, Litaize, Bouvard, Reboulot og Dupré.
Bach / Mendelssohn - et dobbeltportræt
Fra pressemeddelelsen:
"Mendelssohn stod i 1829 i spidsen for den første opførelse af Matthæuspassionen siden Bachs død - en opførelse som skulle blive banebrydende for genopdagelsen af Bachs musik, der på dette tidspunkt var nærmest glemt! Programmet er bygget op som et slags dobbeltportræt - med musik af Mendelssohn og J.S.Bach. Værkerne er udvalgt så de belyser og væves ind i hinanden.
Begge komponister skrev 6 sonater for orgel. Kom og hør Mendelssohns store romantiske d-mol sonate sat overfor Bachs gennemsigtige triosonate i C-dur.
Oplev Bachs mesterlige og fortættede polyfoni i orgelkoralen "Af dybsens nød" og hør hvordan Mendelssohn bruger samme melodi i sin 3.sonate i A-dur"
Fest og humor i musik
Widors 5.symfoni (evt. i uddrag)
Derek Bourgeois: Serenade
Karg-Elerts Valse mignonne,
G.Bovet: Salamanca
William Albright: The King of Instruments (orgel og skuespiller)
Pinsekoncert
J.S.Bach: Fantasia over: kom Helligånd. Gud Herre from
O.Messiaen: Pinsemessen
J.S.Bach: Orgelkoral: Kom sandheds Ånd, og vidne giv
Charles Tournemire: fra Deux Fresques Symphoniques Sacrées – bygget over Kom sandheds Ånd, og vidne giv og Kom Helligånd, kom brat
Allehelgenskoncert:
O.Messiaens Les Corps Glorieux – De saliges legemer
Orgel og elektronik
Sanselig, forførende, rumlig, overvældende, umiddelbar og grænseoverskridende musik for orgel og elektronik skrevet af komponisterne Ivar Frounberg, Jens Hørsving, Mogens Christensen og Fuzzy.
Fra pressemeddelelsen:
"Samspillet mellem det akustiske og det elektroakustiske er et af de områder indenfor den nye musik der i disse år gennemgår den største udvikling, og et felt der nyder stor opmærksomhed blandt mange af vor tids komponister og førende ny-musik-fortolkere.
Kombinationen af det mægtige orgel, det store kirkerum med dets helt særlige akustiske forhold, og bånd og/eller (interaktiv) elektronik er der ikke skrevet meget for trods dét, at der netop i denne sammenstilling gemmer sig store muligheder.
For fem år siden bestilte jeg fire værker hos fire forskellige danske komponister og søsatte dermed et spændende koncertprojekt, som kulminerede i en stor koncertturné i Danmark og Island i efteråret 2006/foråret 2007. Det viste sig at koncerterne og musikken faktisk talte til en bred skare af publikummer, fra det helt traditionelle kirkekoncertpublikum, over mere ny-musik-interesserede som var vant til, eller tilmed havde preferencer for endnu ikke hørt musik, til et helt, for kirkekoncerter, nyt publikum: nemlig de unge, overvejende rytmisk og elektronisk orienterede, for hvem computere og musik er to sider af samme sag.
Det mere traditionelle koncertpublikum blev taget godt ved hånden gennem en koncertoptakt hvor organisten Christian Præstholm fortalte om projektet og dets tilblivelse, samt om hele opstillingen og specielt afviklingen med de 7 højttalere, subwoofere, miksere, computer mm. placeret i kirkerummet, samt mikrofoner inde i orglet, som bl.a. giver organisten mulighed for at spille ekko med sig selv, eller at få orglet til at lyde som var det Jimi Hendrix der sad ved tangenterne, eller..." (Christian Præstholm)
Koncerterne kan evt., og har tidligere været, afviklet i samarbejde med lokale musikforeninger, og projektet er desuden oplagt til at sende målrettede invitationer til gymnasier mm.
Mogens Christensen: Logitanion
Jens Hørsving
Cantors Mind – passacaglia for orgel og elektronisk lyd
Ivar Frounberg: …and sank in tumult to a lifeless ocean
Fuzzy: Udsagn og Reflextioner
Christian Præstholm, orgel
Mortens Elkjær, teknik
Koncerten bliver afviklet i samarbejde med DIEM (Dansk Institut for Elektroakustisk Musik)
Ud over solokoncerter tilbyder jeg koncerter med:
Niels Tilma, baroktrompet
Har man først én gang hørt den ventilløse baroktrompets syngende og bløde klang i det høje register, kan man ikke forestille sig barokkens trompetmusik spillet på andet! Herhjemme er det kun Niels Tilma der spiller barokkens trompetkoncerter på det instrument de oprindelig er tænkt for.
Koncert med værker af bl.a. Charpentier, Fasch, Torelli, Purcell, Händel og J.S.Bach.
Duoen er i gang med at indspille en cd som forventes at udkomme i foråret 2010.
Jeppe Aastrup, basbaryton
Jeppe og jeg har spillet sammen siden vi startede sammen på Det jyske Musikkonservatorium tilbage i 1991.
Koncertens hovedværk er J.S.Bachs gribende smukke solokantate nr.82 "Ich habe genug" fra 1727.
Herudover værker af Brahms, Hugo Wolf (Michelangelo-lieder) og Chr. Præstholm (Fem sange til tekster af K.L.Aastrup (som i parentes nævnt er Jeppes farfar)).
Duoen står overfor at skulle indspille en cd med alle de i salmebogen optagne salmer af K.L.Aastrup.
Henrik Larsen, slagtøj
Slagtøj og orgel er en effektfuld instrumentkonstellation, og der er garanteret smæk for skillingen...
På programmet står bl.a. Petr Ebens moderne klassiker Landscapes of Pathmos, inspireret af tekster fra Johannes´ Åbenbaring, Bent Lorentzens Flamma, Orfeo-Suite III (efter Monteverdi) mm.
Henrik Larsen er leder af slagtøjsafdelingen på Det jyske Musikkonservatorium.
Lena Kildahl, fløjte
Programmet koncentrerer sig om J.S.Bachs geniale fløjtesonater.
Lena Kildahl er solofløjtist i Århus Symfoniorkester og lærer ved Det jyske Musikkonservatorium.
Mette Østergaard, mezzosopran
Værker af Langlais (bl.a. Missa in simplificate), Vierne (Les Angelus), Honneger, Milhaud, Heiller m.fl.
Aksel Nielsen, cello
Værker af bl.a. Vivaldi, Fauré, Saint-Saëns, Asger Lund Christiansen m.fl.
Aksel Nielsen er solocellist i Randers Kammerorkester
|
Nedenfor er oplistet uddrag af mit repertoire
|
Komponist
|
Musik
|
Adés, Thomas | Under Hamelin Hill |
Alain, Albert
|
Scherzo
|
Alain, Jehan
|
Trois dances
Variations sur un theme de Clement Jannequin
Deus danses a Agni Yavishta
Litanies
Lamento
Le jardin suspendu
Lucis Creator
1.fantasie
2.fantasie
+ andre småstykker
|
Albright, William
|
The King of Instruments
|
Andersen, Martin Stig
|
Glober
|
Bach, J.S.
|
Die Kunst der Fuge
Præludium og fuga i C, c, d, D, Es, E, e, e, f, G, A, a, h
Toccata og fuga i F, d, d-dorisk
Toccata, Adagio og fuga i C
Fantasi og Fuga i g
Sonate i Es, d, e, C, G
Kanoniske variationer
Koraler
|
Bentzon, Niels Viggo
|
Præludium, Intermezzo og fuga
|
Bergstrøm, Carl
|
Hommage a l´espace
|
Boellmann, Leon |
Suite Gothique |
Bouvard, Jean
|
Nöels traditionelles
|
Brahms, Johannes
|
Choralpræludier
|
Bruun, Peter
|
Flydende etuder 1-3
|
Bruhns, Nicolaus
|
Præludium og fuga i e, G
|
Burgeois, Derek
|
Serenade
|
Buxtehude, Dietrich
|
Præludium i C, e, f#, g,
Toccata i F, F,
Ciacona i c
Koraler
mm.
|
Cage, John |
4´33´´ (opført ved koncert i Sct. Mortens Kirke august 2012) |
Christensen, Mogens
|
Logitanion (orgel og bånd)
|
Clerambault
|
Suite 2.ton
|
Demessieux, Jeanne
|
Repons sur le Temps de Pâches
Chorales gregorienne
|
Dubois, Theodore
|
Toccata
Marsch du Roi Mage
mm.
|
Dupré, Marcel
|
Symphonie Passion
Præludium og fuga i H, f, g (op.7)
Variations sur un Noël
Cortége et litanie
mm.
|
Duruflé, Maurice
|
Prélude et fugue sur le nom d´Alain
Scherzo
Prélude, Adagio et Choral varié sur le Veni Creator
Suite
Introit de l´Epiphanie
Fugue sur le theme de Carillon des heures
Meditation
Chant donné
|
Eben, Petr
|
Laudes
Musica Dominicalis
Landscapes of Pathmos (slagtøj, orgel)
2 Invocations (trombone, orgel)
Hommage á Buxtehude
|
Fleury, André
|
Præludium, Adagio og toccata
|
Fuzzy
|
Udsagn og Reflextioner (orgel og elektronik)
|
Francaix, Jean |
Messe de Mariage |
Franck, Cesar
|
Chorales i E, h, a
Piece heroique
|
Frounberg, Ivar
|
…and sank in tumult to a lifeless ocean (orgel og elektronik)
|
Gubaidulina, Sofia
|
Hell und dunkel
|
Hartmann, J.P.E |
Fantasi i A |
Heiller, Anton
|
Partita (Den klare sol går ned)
|
Hindemith, Paul
|
Sonate nr.1
Sonate nr.2
|
Holmboe, Vagn
|
Contrasti
|
Holmen, Jexper
|
Study in Periodicity
|
Hørsving, Jens
|
Cantors mind (orgel og elektronik)
|
Ireland, John |
Cappricio |
Jarnum, Kasper
|
Dance of the electric spider
Mambo of the cyborg teeth
|
Jongen, Joseph
|
Cantabile fra "4 Pieces pour orgue"
|
Karg-Elert, Sigfrid
|
Valse mignonne
Koraler
|
Kayser, Leif
|
Toccata sopra Ave Maria
In dulci jubilo
|
Kristinsson, Gunnar
|
3 variationer over en islandsk folkemelodi
Mynstur
|
Ladehoff, Morten |
TOUCH |
Langlais, Jean
|
Incantation sur un jour saint
fra 8 pieces modale
fra 8 chants de bretagne
mm.
|
Ligeti, György
|
Volumina
2 etuder: Harmonies, Coulée
Ricercare
|
Liszt, Franz
|
Præludium og fuga over BACH
|
Litaize, Gaston |
Variations sur un Nöel Angevin
mm.
|
Lorentzen, Bent
|
Cruor
Flamma (slagtøj, orgel)
Orfeo-Suite III (slagtøj, orgel)
|
Maegaard, Jan
|
Fantasia nr.2
|
Marthinsen, Niels
|
Heroisk etude nr.1
Heroisk etude nr. 2a + 2b
|
Mendelssohn, Felix
|
Præludium og fuga i c, G
Sonate nr.2
Sonate nr.3
Sonate nr.6 Ouverture til Oratoriet "Paulus"
|
Messiaen, Olivier
|
Le Banquet celeste
Apparition de l´Eglise eternelle
L´Ascension
La Nativité du Seigneur
Messe de la Pentecôte
Les Corps Glorieux
|
Mozart, W.A. | Fantasi i f-mol |
Nielsen, Carl
|
Commotio
29 små præludier
|
Nielsen, Svend
|
Med lyset vandrer skyggen
Solhvervsnat
|
Nordal, Jon
|
Toccata
|
Nordstrøm, Hans-Henrik
|
Chac
|
Nørholm, Ib
|
Partita
|
Pärt, Atvo | Trivium, Pari Intervallo, Annum per Annum | Peeters, Flor | Concert Piece (op.52a), Festival Voluntary (op.87) |
Pergolesi, Giovanni
|
2 sonater
|
Preston, Simon |
Alleluyas |
Præstholm, Christian | Samtlige orgelværker :-) |
Reger, Max
|
Præludium og fuga over BACH
Koralfantasi Wie schön leuchtet uns der Morgenstern
Koraler
|
Rheinberger, Joseph
|
Sonate nr.4
|
Rogg, Lionel
|
La Cité celeste
|
Rosing-Schow, Niels
|
Métope
|
Rusila, Kristian
|
Præludium, passacaglia og fuga
|
Saint-Säens, Camille | Præludium og fuga i Es-dur |
Schönberg, Arnold
|
Variationer over et recitativ
|
Steen-Andersen, Simon
|
Punctus contra punctum
|
Sweelinck, Jan Pieterszoon
|
Fantasia (A frygisk)
Mein junges Leben hat ein End´
|
Tournemire, Charles
|
2 fresques symphoniques sacrées
Improvisation Victimæ Pascali (Duruflé)
|
Vierne, Louis
|
Finale af 1.symfoni
fra 24 pieces en style libre
fra 24 fantasistykker
|
Widor, Charles Marie
|
Symfoni nr.5
|
Uropførelsesliste i kronologisk rækkefølge: |
Komponist |
Musik |
Kasper Jarnum |
Purorg “Dance of the electric spider” (1996) |
Niels Marthinsen |
Heroisk etude nr.2a (1999) |
Niels Marthinsen |
Heroisk etude nr.2b (1999) |
Carl Bergstrøm Nielsen |
Hommage á l’espace (2000) |
Simon Steen-Andersen |
Contrapunctus 1&2 (2000) |
Jexper Holmen |
Study in Periodicity (2000) |
Martin Stig Andersen |
Glober (2000) |
Peter Bruun |
Flydende etude nr.1 (2000) |
Peter Bruun |
Flydende etyde nr.2-3 (2001) |
Kasper Jarnum |
Purorg 2 “Mambo of the cyborg teeth” (2001) |
Kristian Rusila (Finland) |
Prelude, passacaglia and fugue (2001)
|
Bent Lorentzen
|
Flamma (slagtøj og orgel) (2002) |
Simon Steen-Andersen
|
Punctus contra punctum (2002) |
Svend Nielsen |
Solhvervsnat (2002)
|
Gunnar A. Kristinsson (Island)
|
Mynstur (Patterns) (2003) |
Thomas Agerfelt Olesen
|
5 koralbearbejdelser (2003) |
Jan Maegaard
|
Fantasia II (op.109) (2004) |
Christian Præstholm
|
De profundis (2004) |
Thomas Agerfeldt Olesen, Kasper Jarnum, Jexper Holmen
|
Nu bringer mørket (med Ensemble 2000) (2005) |
Thomas Agerfeldt Olesen
|
Jauchzet, frohlocket (med Ensemble 2000) (2005) |
Ivar Frounberg
|
…and sank in tumult to a lifeless ocean (orgel og elektronik) (2006) |
Mogens Christensen
|
Logitanion (orgel og bånd) (2006) |
Jens Hørsving |
Cantors mind (orgel og elektronik) (2006) |
Fuzzy |
Udsagn og Reflextioner (orgel og elektronik) (2006) |
Christian Præstholm |
Partita over "Til himmels fór den ærens drot (2008) |
Ib Nørholm |
Partita (op.189) (2009) |
Bent Lorentzen |
Orfeo-suite III (orgel og slagtøj) (2009)
|
Christian Præstholm |
Partita Humoresque (2009) |
Christian Præstholm |
Stykke i Dagsform (2009) |
Morten Ladehoff |
TOUCH (2011) (uropførelse sammen med Hanne Kuhlmann, Jacob Lorentzen, Ulrik Spang-Hanssen, Flemming Dreisig og Kristian Krogsøe) |
|